Peliruukku

Online

Striimiputki ONLINE!

twitch.tv/peliruukku

Fire Emblem Fates: Birthright

Fire Emblem Fates on tunnetun taktisen roolipeli sarjan uusin osa. Peli on tällä kertaa jaettu kahteen eri osaan. Birthright ja Conquest. Peliin on myös saatavilla lisäosa Revelation, mitä voisi pitää pelin kolmantena osana, sillä se käsittelee tarinan kolmatta vaihtoehtoa. Tässä arviossa perehdyn kuitenkin syvemmin Birthright osaan ja tämä arvio toimii samalla pää arviona Conquestille ja Revelationille. Tällä tarkoitan, että kirjoitan pelin mekaniikasta, kontrolleista ja kaikesta sellaisesta mikä on kaikissa peleissä samaa, vain tässä arviossa. Pelasin Fire Emblem Fates -versiota, missä kaikki kolme peliä oli tiivistetty yhden pelikasetin sisälle ja täten sain itse valita mille puolelle asetun. Jos pelit ostaa erikseen, päätös tehdään jo ostohetkellä, sillä kaikissa kolmessa pelissä on eri lähestymistapa pelin tarinaan. Conquestin ja Revelationin arvio linkit löydät arvion lopusta. Kaikkien pelien yhteisen yhteenvedon löydät Fire Emblem Fates: Revelation -arvion lopusta. Mikä näistä osista on kuitenkin se paras, kannattaako kaikki ostaa, ovatko pelit onnistuneesti tehty vai ovatko ne häväistys sarjalle?

Oli synkkä ja myrskyinen yö

Fire Emblem Fates alkaa kauniin naisen kauniilla laulannalla. Tilanne ei kuitenkaan ole niin rauhallinen ja kaunis kuin voisi olettaa. Nohrin ja Hoshidon valtakunnat taistelevat toisiaan vastaan. Taistelun edetessä huomaatkin herääväsi unesta pimeästä ja synkästä Nohrin valtakunnasta. Oliko kaikki vain unta vai ennustus tulevasta? Pohdiskeluun ei ole aikaa vaan sinulla on kiire harjoittelemaan taistelemista veljesi kruununprinssi Xanderin kanssa. Samalla tapaa muut sisaruksesi. Leon, Camillan ja Elisen. Isälläsi Garonilla, joka on kuningas, on tärkeää asiaa sinulle. Hän uskoo, että olet viimeinkin valmis puolustamaan Nohrin valtakuntaa. Lähdet pohjattomaan kanjoniin tarkastelemaan vanhaa tukikohtaa, mutta se onkin jo vihollisten hallinnassa. Tiput piakkoin kuitenkin pohjattomaan kuiluun, mutta sinut pelastaa pieni lohikäärme. Hän vie sinut portaalin kautta rinnakkaiseen maailmaan, missä voit levätä ja valmistautua tuleviin taisteluihin. Joudut kuitenkin lähtemään pian takaisin saman portaalin kautta. Sinua osattiin odottaa ja sinut kaapataan. Kun sinut viedään Hoshidon valtakuntaan, saat kuulla yllättävän käänteen. Oikea äitisi Mikoto on Hoshidon kuningatar ja sinut kaapattiin lapsena Nohrin valtakunnan ansiosta. Myös oikeat sisaruksesi on täällä. He ovat kruununprinssi Ryoma, Hinoka, Sakura ja Takumi. Sinun täytyy sisäistää asiaa hetken aikaa ja samalla tapaat Azuran, joka lauleskelee unessa kuulemaasi kappaletta. Pian selviääkin, että Azura oli alunperin Nohrin prinsessa ja hänet kaapattiin pian sinun kaappauksen jälkeen. Azura on kuitenkin ollut iloinen Hoshidossa ja nauttinut olostaan. Parin päivän jälkeen on kuitenkin aika tapahtuma, missä kansalle kerrotaan sinun paluusta. Samaan aikaan kuitenkin Nohrin joukot hyökkäävät ja joudut kaiken keskelle. Tuntuu kuin olisit nähnyt jo tämän kaiken. Sinua pyydetään tekemään valinta kummalle puolelle asetut ja tästä alkaa Fire Emblem Fates: Birthright.

Alkutarina on kaikissa kolmessa osassa sama, mutta Birthright-versiossa valitset jääväsi biologisten sisarustesi kanssa puolustamaan Hoshidoa ja tästä pelin oma tarina alkaa. Tehtävänäsi on kukistaa Nohr ja syrjäyttää kuningas Garon saadaksesi rauhan kahden valtakunnan välille. Tarina alkaa avautumaan pikkuhiljaa kenttä kentältä ja muuttuu todella mielenkiintoiseksi. En tiedä mikä tarinasta tekee miellyttävän, mutta peli on selvästi tehnyt jotain oikein, kun halusin jatkuvasti tietää lisää pelin tarinasta. Tämä johti helposti ja nopeasti siihen, että yömyöhään vannoin itselleni pelaavani vielä vain yhden kentän. Myös hahmojen persoonat oli tehty todella mielenkiintoiseksi, sillä halusin tietää kaikista hahmoista vain enemmän ja enemmän. Hahmoja on pelissä paljon ja molemmilla puolilla on omat omalaatuiset hahmot. Hahmot voivat myös saada lapsia, mikä lisää hahmojen määrää rutkasti ja niiden kautta saat myös uusia sivutehtäviä. Hoshidon puolella merkittävimmät hahmot ovat Azura, neljä sisarustasi ja Nohrista mukana tullut hovimestarisi Jakob. Näiden hahmojen kanssa ei varmasti tule tylsää missään tilanteessa. Voit alussa valita onko hahmosi mies- vai naispuolinen. Voit myös valita muutamasta vaihtoehdosta mieluisimmat, kuten hiukset ja niiden väri, kasvot ja ääni. Lopussa valitset hahmollesi yhden hyvän ja huonon puolen, esimerkiksi olet nopea, mutta hyvin epäonnekas. Valitset myös yhden taidon, esimerkiksi ninja tai jousiampuja, mutta selitän tämän merkityksen myöhemmin, sillä se ei anna hahmollesi suoraan tätä taitoa.

Oma koti kullan kallis

Taistelu valmistelut, hahmojen suhteiden kehittäminen, sun muut taisteluiden ulkopuoliset asiat tapahtuvat rinnakkaisessa maailmassa, missä tukikohtasi sijaitsee. Voit rakentaa tänne erilaisia rakennuksia, joita avautuu lisää pelin edetessä. Alussa pystyssä on jo pari rakennusta joihin kuuluu oma talosi, auttavan lohikäärmeen koti, Records Hall ja kaksi aluetta mistä saa tiettyjä resursseja. Resurssit riippuvat pelin vaikeustasosta. Voit rakentaa paljon uusia rakennuksia, kuten kauppoja, areenan tai kylpylän ja monia puolustusmekanismeja. Kaupasta voit ostaa uusia aseita, mitä myös voi löytää kentistä. Hahmo voi kantaa viisi esinettä mukanaan, joten kannattaa aina olla kaksi erilaista asetta mukana sillä tehokkaissa aseissa on yleensä aina jokin huonompi puoli. Voit ruokkia lohikäärmettä eri resursseilla, mikä nostattaa hänen tasoaan ja hän on tällöin hyödyllisempi linnakkeen puolustamisessa. Records Hallista voit tutkia hahmojen tietoja, paljonko he pitävät toisistaan ja katsella välivideoita uusiksi, kuin myös kuunnella pelin musiikkeja. Lähemmin tutustuminen hahmoihin tapahtuu, joko taistelukentällä tai omassa talossasi. Jos taistelet vieretysten jonkun hahmon kanssa tai parannat häntä näiden kahden hahmon suhde parantuu ja voit taistelun ulkopuolella aktivoida keskustelutuokion hahmojen välillä. Kaikki hahmot aloittavat nollasta ja suhteet nousevat aina C-tasosta A+ tai S-tasolle riippuen parista seikasta, mutta joidenkin hahmojen välillä maksimitaso on pelkkä A. A+ ja S-tason eroavaisuudet ovat pelkästään siinä, että S-taso tarkoittaa hieman intiimimpää suhdetta eli naimisiin menoa ja A+-taso tarkoittaa todella hyvää ystävyyssuhdetta. Homosexuaalisuhteet ovat myös ensimmäistä kertaa saavutettavissa sarjassa. Pelasin itse pelin läpi naispuolisena hahmona ja en löytänyt yhtään toista naispuolista hahmoa, kenen kanssa olisin voinut aloittaa suhteen. Lukemani perusteella se on kuitenkin mahdollista Conquest-versiossa, joten syvennyn asiaan kyseisen pelin arviossa tarkemmin. Jos päätät mennä naimisiin jonkun tietyn hahmon kanssa, saatte automaattisesti lapsen. Aika kuitenkin etenee rinnakkaisessa maailmassa eri tavalla ja lapsenne on pian jo vanhempi. Tämän jälkeen aukeaa sivutehtävä, jonka suorittamisen jälkeen voit ottaa hänet mukaan taisteluihin. Naimisiin menemisen jälkeen voit syventää suhdetta kumppaniisi omassa talossasi. Voit myös syventää suhdettasi muihinkin hahmoihin kutsumalla heidät kotiisi. En itse löytänyt tälle mitään syytä vaikka maksimoinkin suhteen pariin hahmoon, koska en löytänyt siitä mitään hyötyä. Hahmot eivät avaudu erikoisemmin ellei hän ole sitten puolisosi. Kun kehittää ystävyyssuhteita hahmojen kanssa taistelussa, siitä muodostuu jonkinlainen keskustelutuokio, mitkä ovat todella hauskoja ja mielenkiintoisia, mutta kotiin kutsuttaessa hahmot sanovat vain yhden asian ja se on siinä. Syynä tähän voi hyvinkin olla sensuuri. Tässä kohdassa näkyy selvästi, että siitä on poistettu jotain ja huomasinkin, että siitä on sensuroitu kohtaus, jossa voit silittää ja koskettaa hahmoa. Tähän ei kuitenkaan koskaan liittynyt mitään sopimatonta, sillä kyse oli vain pään silittämisestä ja koskettamisesta. Sensurointi ei itsessään ole kovin iso, mutta silti harmillista. Nintendoa asiasta ei voi kuitenkaan täysin syyttää, vaan vähintäänkin iso osa syystä kallistuu enemmänkin Amerikkaan. Nintendoa ei voida syyttää siitä, että he olivat varovaisia sillä varsinkin Pohjois-Amerikassa hieman läheisemmästä kontaktista ollaan todella tarkkoja oli sillä sitten hieman vakavampi tarkoitus tai ei. Tietääkseni pelistä ei ole sensuroitu muuta kuin yhtä keskustelua on vain muutettu. Nähdessäni kyseisen keskustelun, valinta oli varmasti oikea, sillä jotkut olisi voinut loukkaantua siitä.

Hahmoilla on aina jokin oma sotilasluokka mihin hän kuuluu. Kuulut itse kuninkaallisiin, joten voit käyttää alussa miekkaa, mutta pelin edetessä voit käyttää muitakin aseita. Näitä sotilasluokkia on paljon ja jokaisella on aina omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Parina esimerkkinä mainittakoon jousiampuja, joka on vahva lentäviä vastaan, mutta heikko lähitaistelussa ja ratsumies, joka on nopea ja hyvä puolustamaan heikompia puolulaisia, mutta on heikko tiettyjä aseita vastaan. Hahmon taso nousee taistelussa ja kun se on tasolla kymmenen, niin voit kehittää hahmon paremmaksi sinetin avulla. Hahmon kehittämisessä sinun tulee valita kahdesta eri vaihtoehdosta toinen. Vaihtoehdot ovat erilaiset jokaisella sotilatyypillä ja ne eroavat suhteellisen paljon toisistaan. Esimerkiksi ratsumiehen voi kehittää joko paremmaksi puolustajaksi tai raskaan haarniskan omaavaksi hyökkääjäksi, joka voi käyttää useampaa asetta. Vaihtoehtoja löytyy paljon ja oikean valitseminen on todella tärkeää. Onneksi kuitenkin voit valita toisen vaihtoehdon jälkeenpäin toisen sinetin avulla. Tässä kohtaa myös pelin alussa valittava taito muuttuu tärkeämmäksi. Riippuen minkä taidon valitsit alussa voit muuttaa sinetin avulla itsesi, puolisosi tai lapsesi tähän tiettyyn sotilasluokkaan. Sinettejä voi ostaa kaupasta, mutta niitä voi myös löytää eri kentistä. Tasojen noustessa voi myös saada uusia taitoja, jotka auttavat taistelussa. Esimerkiksi jos sinulla on vähemmän kuin puolet energiaa tallella isket aina ensin.

To arms my brothers

Tästä pääsemmekin itse taistelemiseen. Hahmoja siirretään kentällä ruudukosta toiseen. Siirrettyä hahmoa voit valita jonkun tietyistä vaihtoehdoista riippuen onko vierelläsi ketään. Voit hyökätä, parantaa, käyttää esineitä, puhua tai liittoutua puolulaisen kanssa. Et voi enää tämän jälkeen liikkua, joten se kannattaa ottaa huomioon ennen toimimista. Jos olet vierekkäin puolulaisen kanssa voitte molemmat iskeä kerran, riippumatta onko puolulainen käyttänyt jo vuoronsa. Voit myös liittoutua puolulaisen kanssa, milloin viette vain yhden ruudun tilan ja saat siitä erilaisia hyötyjä. Puolulainen ei kuitenkaan voi iskeä tällöin, mutta jos vihollinen hyökkää voi puolulainen torjua iskun kokonaan. Tämä kannattaa ottaa huomioon myös vihollisen puolella, sillä samat säännöt koskevat molempia osapuolia. Voit valita aseen hyökätessäsi, mutta sen voi vaihtaa asetuksista klassiseksi, jolloin valitset aseen ensin. Samalla kun olet hyökkäämässä, näet paljonko vahinkoa tekisit tietyllä aseella ja päinvastoin. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että vaikka kukistaisit vihollisen ennen kuin hän pääsee hyökkäämään, voit lyödä huti tai vihollinen voi torjua sen. Joskus kannattaa kuitenkin ottaa se riski, että vihollinen kukistaa sinut ellet osu. Riskien ottamisen kannattavuus riippuu kuitenkin todella pitkälti valitusta vaikeustasosta.

Vaikeustasoja on kolme erilaista, joiden jälkeen valitaan vielä kolmesta eri pelimuodoista yksi. Vaikeustasot ovat Normal, Hard ja Lunatic. Normal on tarkoitettu sarjan ja genren ensikertalaisille. Taistelu on todella helppoa, vihollisia on vähemmän ja peli varoittaa, jos on mahdollista, että häviät, kuten myös huonosta ase valinnasta. Voit myös tallentaa erikseen kentissä, kun taas muilla vaikeustasoilla voit tehdä vaan kirjamerkin, joka toimii vain väliaikaisena tallennuksena ja sitä jatkaessa se poistuu. Hard on taas tarkoitettu kokeneille pelaajille ja valitsin tämän vaikeustason itse. Peli ei enää varoita mistään ja viholliset ovat vahvempia ja heitä on enemmän. Lunatic on tarkoitettu pelaajille, jotka hakevat haastetta ja sitä se todellakin tarjoaa. Viholliset tekevät vielä enemmän vahinkoa ja heitä on paljon enemmän. Suosittelen kuitenkin ottamaan vähintään Hard vaikeustason, jos on vähäisintäkään kokemusta tämän tyylin peleistä tai muista Fire Emblem -peleistä tai samojen tekijöiden Advance Wars -peleistä. Vaikeustasoa voi kuitenkin laskea heti alkutarinan jälkeen Chapter 7:ssä. Pelimuodot liittyvät pelkästään puolulaisiesi heräämiseen. Säännöt ovat nimeltään Phoenix, Casual ja Classic. Phoenix-pelimuodossa kukistetut puolulaiset palaavat taisteluun seuraavalla vuorolla, Casual-pelimuodossa he palaavat seuraavassa kentässä ja Classic-pelimuodossa he kuolevat eivätkä palaa takaisin. Itse valitsin Classic-pelimuodon sillä pidän siitä, että tarvitsee olla koko ajan valppaana ja miettiä mitä taistelussa tekee. Suosittelen ottamaan Classic-pelimuodon, mutta jos ei halua olla jatkuvasti tarkkana voi ottaa Casual-pelimuodon. Älkää kuitenkaan ottako missään nimessä Phoenix-pelimuotoa, sillä otteluita on täten mahdoton hävitä paitsi, jos pitää puolustaa jotain tiettyä aluetta. Oman hahmon kukistamisesta ei koidu mitään rangaistusta, kun taas Classic-pelimuodossa siitä tulee suora game over. Lunatic vaikeustasolla ei edes pysty valitsemaan Phoenix-pelimuotoa ja hyvä niin.

Voiton siemenet

Birthrightissa taisteluiden voittaminen tapahtuu yleensä kukistamalla kaikki viholliset. Joissain kentissä ottelut voi myös voittaa kukistamalla vastuksen tai kaappaamalla jonkin tietyn alueen. Vaihtelevuutta ei hirveästi ole tehtävän annossa, mutta se ei haitannut missään vaiheessa peliä. Kentät oli suunniteltu todella hyvin ja täytyi jatkuvasti suunnitella etenemistapoja. Maastolla on myös todella iso osa taisteluissa. Jos itse olet metsässä ja vihollinen aukealla niin silloin sinulla on etulyöntiasema. Tämä täytyy ottaa huomioon varsinkin vaikeimmalla vaikeustasolla pelattaessa. Voit myös napin painalluksella nähdä mihin asti viholliset voi hyökätä ja mikä alue on turvallinen. Hahmojen kehittämiseen kannattaa myös kiinnittää huomiota. Tein itse virheen hahmon kehityksessä, jonka aavistin jo ennen pelin aloittamista. Kehitin eniten omaa hahmoani. Hahmoni kesti todella paljon iskuja ja jyräsi viholliset tieltään, mutta esimerkiksi, jos jotain tiettyä aluetta tarvitsee puolustaa, ei yksi hahmo kuitenkaan kaikkialle ehdi. Halusin myös, ettei minulta kuole yhtään hahmoa, joten puolulaisen kuolemisen kohdalla tarkoitti se kentän uudelleen aloittamista. Onneksi Birthrightissa voi grindata rahaa ja kokemuspisteitä, erilaisten haasteiden avulla. Aina kun menet päätarinaa eteenpäin, saat pari uutta haastetta pelattavaksi. Nämä ovat yleensä vain kenttiä, joissa tarvitsee vain kukistaa kaikki. Voit kuitenkin käyttää rahaa alueiden tutkimiseen ja saat tämän avulla lisää haasteita, joista saat rahaa ja kokemuspisteitä. Silloin tällöin saat myös pelattavaksi jonkin sivutarina kentän, joista voit saada uuden pelattavan hahmon tai joudut puolustamaan linnakettasi.

Kontrolleista on vaikea sanoa mitään erikoista sillä ne toimivat niin kuin pitääkin eli todella hyvin. Kontrollien monipuolisuutta on kuitenkin helpompi kehua. Pelissä valitaan perinteisesti kaikki yhdellä napilla, mutta muilla napeilla voi helposti valita esimerkiksi vaara alueen näkyvyyden tai loitontaa ja lähentää kameraa helposti. Myös ohjattavuus on todella sulavaa ja tarkkaa. Asetusten puutteesta ei tule myöskään ongelmaa sillä, melkein mitä vain voi säätää ja täten saa tehtyä pelistä juuri itselleen sopivan. Yksi ainoa moittimisen aihe löytyy kuitenkin puhekielen valinnasta tai oikeastaan sen puutteesta. Peli on todella hyvin ääninäytelty englanniksi ja hahmot eivät oikeastaan hirveästi puhu paitsi välivideoissa ja he voivat sanoa aina lyhyissä keskustelu osioissa jonkun tietyn lauseen. Hahmon persoonallisuus ei kuitenkaan aina vastaa sitä ääntä minkä odottaisi hahmolla olevan. Tämä ei kuitenkaan ole mikään isoa asia, koska ääninäyttely on todella hyvää, mutta olisi ollut mukava olla vaihtoehto vaihtaa ääninäyttelyn kieli japaniksi. Ymmärrän kuitenkin miksei sitä ole laitettu peliin sillä se ei olisi varmastikkaan mahtunut pelikasettiin sillä sisällöstä ei ainakaan ole pulaa. En tiedä kuinka tilaa vievä ääninäyttely olisi ollut, mutta se olisi ollut mukavaa, jos sen olisi voinut vaikka ladata erikseen konsolille. StreetPassia voi käyttää myös pelissä ja sen avulla voi vierailla toisen pelaajan linnoituksessa ja halutessaan otella toisen pelaajan avataria vastaan, joko omassa tai hänen linnassaan. Hyökkäät tai puolustat riippuen, missä ottelette. Jos voitat voit ostaa hahmoillesi erilaisia taitoja, joita voi olla samaan aikaan päällä kuusi. Voit myös vierailla ja taistella muita linnakkeita vastaan internetin välityksellä, joten StreetPass ei ole välttämätön. Fire Emblem -sarjan amiibot ovat myös yhteensopivia Fire Emblem Fates -pelin kaikkien osien kanssa. Saat amiibojen avulla hahmot lisättyä joukkoihisi. 3D-ominaisuus on mahdollisesti yksi parhaimmista mitä olen Nintendo 3DS:llä nähnyt. Sen huolelliseen tekemiseen on selvästi käytetty paljon aikaa ja nähty vaivaa. Myös välivideot näyttävät entistäkin hienoimmilta 3D:n kanssa.

Lost in Thoughts All Alone

Peli näyttää todella hienolta varsinkin välivideoissa. Taisteluissa ja linnakkeessa käytetään yleisesti bittigrafiikkaa, mikä kuvastaa sarjan vanhempien pelien tyyliä. Kaikki on kuitenkin saatu näyttämään yksityiskohtaisilta ja hienoilta. Taisteluissa tapahtuvat animaatiot ovat myös todella hienon näköisiä. Linnakkeessa ollessa voi myös painaa L-nappia, jolloin peli muuttuu kolmannen persoonan kuvakulmaan. Hahmoa ei voi liikuttaa tilanteessa, mutta kameraa voi ohjata miten haluaa ja paikkoja jää mielellään ihailemaan hiukan tarkemmin. Pelin suurin panostus liittyy kuitenkin välivideoihin ja ne ovat kuin karkkia silmille. On todella vaikea kuvailla välivideoita, mutta ne ovat samaan aikaan värikkäitä, yksityiskohtaisia, pehmeitä, sävykkäitä ja tunnelmallisia. Myös pelin synkimmissä kohtauksissa näkyy nämä kaikki paitsi värikkyys on vain korvattu tummemmilla värisävyillä. Välianimaatiot, kuin koko pelikin, kulkee käsi kädessä mahtavan soundtrackin kanssa. Pelistä löytyy todella paljon hienoja ja koskettavia kappaleita, kuten myös synkempiä ja iloisempia. Jokainen kappale soi juuri oikeassa paikassa ja silloin kun sen pitää, eikä hetkeäkään liian aikaisin tai myöhään. Varsinkin pelin teemakappale Lost in Thoughts All Alone on yksi hienoimmista kappaleista, mitä olen peleissä kuullut.

Yhteenveto

Fire Emblem Fates: Birthright on mahdollisesti oman genrensä uusi kuningas. Peli onnistuu jokaisella osa alueella aina pelattavuudesta ja mielenkiintoisesta tarinasta, fantastisiin välivideoihin ja musiikin sulosäveliin. Peliä on todella viihdyttävä ja addiktoiva, sillä aina kentän jälkeen suusta pääsi kehotus ilmaan, että yksi kenttä vielä. Tarina avautuu myös hyvin rauhallisesti ja muuttu pikimmiten mielenkiintoiseksi ja intensiiviseksi unohtamatta ottaa rauhallisesti paikka paikoin. Jokaisella hahmolla on myös oma mielenkiintoinen persoonallisuutensa ja jokaisesta hahmosta haluaa tietää lisää. Tämä on peleissä harvinaista, että jokainen hahmo olisi mielenkiintoinen, sillä yleensä joukossa on vähintäänkin yksi mätä omena, vaan ei tällä kertaa. Heistä alkaa myös pikkuhiljaa välittämään ja pitämään kuin omina sisaruksinaan ja läheisimpinä ystävinään. Pelattavuus ja kontrollit ovat rautaa ja tekeminen ei lopu heti kesken, vaikka haluaisi pelata vain päätehtäviä eteenpäin. Taisteluissa tarvitsee olla koko ajan valppaana ja sotilasluokkia on mistä valita. Peli on kaikin puolin näyttävän näköinen ja todella mukavaa katseltavaa. Mutta mikä olisikaan kaikki tämä ilman mahtavaa musiikkia? Sekin on saatu onnistumaan täydellisesti ja en löytänyt yhtään hyvänkuuloista huonompaa kappaletta, joista pelin teemakappale on selvästi se hienoin. Ellet suoranaisesti vihaa taktisia roolipelejä, on tämä peli pakkohankinta Nintendo 3DS:n omistajille ja vaikka vihaisitkin kannattaa silti antaa genrelle uusi mahdollisuus tämän pelin kanssa. Ainoa kysymys mikä voi nousta mieleen on, että kumman version ostaisi pelistä vai ostaisiko molemmat?

Voit lukea Fire Emblem Fates: Conquestin ja Revelationin arviot alempana sijaitsevista linkeistä. Revelationista löytyy yhteenveto kaikista kolmesta pelistä ja pohdinta mikä näistä kannattaa ostaa vai kannattaako kaikki.

Fire Emblem Fates: Conquest -arvio

Fire Emblem Fates: Revelation -arvio

Kiitos Nintendolle ja Bergsalalle pelin arviokappaleesta.