Peliruukku

Online

Striimiputki ONLINE!

twitch.tv/peliruukku

Fire Emblem: Three Houses

Suosittu taktinen roolipelisarja Fire Emblem palaa kotikonsolille 12 vuoden tauon jälkeen suurempana kuin koskaan Fire Emblem: Three Housesin kanssa. Luvassa on tuttuun tapaan tarkkaa suunnittelua ja suhteiden kehittämistä, mutta tällä kertaa peli tarjoaa jotain muutakin suurta. Erkaneeko peli liian paljon tutusta ja turvallisesta kaavasta vai onnistuuko peli uudistamaan uusien ja merkittävien toteutusten avulla?

Kolme tarinaa

Päähenkilö Byleth, joka on palkkasotilas, on matkustamassa isänsä Jeraltin kanssa työn perässä. Rosvot hyökkäävät kuitenkin lähellä olevien henkilöiden kimppuun ja Byleth ja Jeralt päättävät rientää apuun. Onnistuneen pelastuksen jälkeen henkilöt paljastuvat lähellä sijaitsevan koulun oppilaiksi. Byleth ja Jeralt päättävät saattaa oppilaat takaisin koululle ja käy ilmi, että Jeralt on ollut ennenkin Garreg Mach luostarissa, jossa koulu sijaitsee. Jeralt oli ennen ollut luostarin ritareiden johtaja ja pienen keskustelu tuokion jälkeen päättää ryhtyä uudelleen ritareiden johtajaksi. Samalla Byleth saa odottamattoman ehdotuksen ryhtyä oppilaiden opettajaksi. Tutustuttuaan kolmeen eri luokkaan ja samalla saaden selville, että pelastetut oppilaat olivat kolmen luokan johtajia, Bylethin täytyy valita yksi luokka, jota opettaa. Tästä alkaa pitkä matka, joka on täynnä iloa ja vastoinkäymisiä. Pelin tarina alkaa hyvin rauhallisesti, mutta se muuttuu pikkuhiljaa intensiivisemmäksi. Tarina on myös rytmitetty hyvin ja jokaisessa luvussa tapahtuu aina jotain mielenkiintoista, vaikka se onkin joskus pientä ja toisinaan hyvin merkityksellistä ja mielenkiintoista. Luokat tai talot tulevat eri maista Garreg Mach kaikkien maiden keskellä oleva neutraali valtio ja tämän takia pelattavana on myös kolme erilaista tarinaa. Tarinoita on virallisesti neljä, mutta viimeisestä en aio puhua ollenkaan. Jokaisen talon tarina alkaa samalla tavalla, mutta se muuttuu tietyssä vaiheessa peliä. Eri tarinat eivät ole vain sama tarina eri näkökulmasta vaan tarina on jokaisessa täysin uniikki ja tämä tarkoittaa, että pelissä on nelinkertaisesti pelattavaa. Riippuen vaikeustasosta ja siitä kuinka paljon alueita ja tehtäviä haluaa tehdä jokaisella pelikerralla, pelissä on useammaksi sadaksi tunniksi pelattavaa, sillä oma pelikelloni lähenteli 300 tuntia vaikeimmalla vaikeustasolla ja viimeinen pelikerta uudella vielä vaikeammalla Maddening vaikeustasolla ja samalla tehden kaiken mahdollisen jokaisella pelikerralla. Hyvä tarina ei kuitenkaan ole mitään uutta Fire Emblem -sarjalle, mutta pelattavuutta on uudistettu kovalla kädellä.

Naposteltavaa tarinan välillä

Fire Emblem -sarjan pelit ovat yleisesti edenneet vain tarinan ja taisteluiden välillä. Tällä kertaa taistelujen ulkopuolella voi vaeltaa luostarissa, puhua siellä olevien henkilöiden kanssa, opettaa oppilaita ja paljon muuta. Fire Emblem Fatesissa oli myös pientä seikkailua omassa tukikohdassa, mutta se ei ollut läheskään näin suurta tai monipuolista. Yksi luku kestää yhden pelin kuukauden ja kuun lopussa sinun täytyy suorittaa tehtävä, joka sisältää taistelun. Kuukaudessa sinulla on yleisesti kolme tai neljä vapaapäivää, jolloin voit tutkia luostaria, osallistua tai pitää seminaarin, taistella tai levätä. Vapaapäivien alussa tai kuun lopussa voit myös valita hahmoille eri ammatteja, jos hahmon taso ja taidot ovat tarpeeksi suuria. Taisteluissa valitset yhden kentän ja pääset taistelemaan. Saat kuitenkin joskus erillisiä tehtäviä luostarissa olevilta tai oppilailta. Seminaarissa voit kehittää eri taitoja, riippuen kuka seminaarin pitää. Esimerkiksi jos opettaja, joka on hyvä keihään ja jousipyssyn käytössä pitää seminaarin, sinun ja kaikkien osallistujien kyseiset taidot kehittyvät. Tutkimisessa voit puhua ja tutustua eri henkilöihin, kuten myös oppilaisiisi, kalastaa, saada ja suorittaa tehtäviä, kehittää taitoja, tehdä ruokaa, ruokailla muiden kanssa ja paljon muuta. Keskityn vain muutamaan tärkeämpään asiaan, kuten oppilaille puhumiseen, taitojen kehittämiseen ja ruokailuun. Ruokaillessa voit valita kaksi henkilöä, joiden kanssa ruokailet. Samalla hahmojen välinen suhde kehittyy ja mikäli hahmo on sinun luokallasi, motivaatio kehittyy. Motivaatiosta puhun hieman enemmän oppituntien yhteydessä. Voit myös tehdä ruokaa yhden henkilön kanssa ja saat samat hyödyt kuin ruokaillessa, mutta saat myös koko luokallesi jonkinlaista hyötyä, kuten hahmojen nopeus nousee yhdellä. Molemmissa tilanteissa sinulla pitää olla vaadittavat ainesosat ruokaan, mutta niitä saa suhteellisen helposti esimerkiksi kalastamalla tai kasvihuoneesta. Taitoja voi kehittää toisille opettajille tai muille taidokkaille henkilöille puhumalla. Saat valita yhden taidon, jota kehität ja jokaisella kouluttajalla on eri valikoima taitoja. Et voi kuitenkaan tehdä kaikkea niin paljon kuin haluat vaan sinulla on tietyn verran aktiivisuuspisteitä, joista taitojen oppiminen, ruokailu ja monet muut asiat käyttävät yhden. Niitä saa lisää kehittämällä Professori tasoa ja sitä voi kehittää tekemällä eri aktiviteetteja, kuten ruokailu ja kalastaminen tai taitojen opetteleminen. Luostarissa on monia hahmoja, jotka jaottelen tärkeisiin ja epätärkeisiin. Epätärkeille hahmoille et voi tehdä mitään muuta kuin puhua. Tärkeille hahmoille, johon sisältyy oppilaat, voit puhua, antaa erilaisia esineitä, kutsua teelle tai pyytää heitä liittymään luokkaasi. Voit antaa erilaisia lahjoja, joista he voivat pitää vähän tai paljon ja samalla kasvattaa hänen ja sinun välistä suhdetta ja nostaa motivaatiota. Luostarista löytyy myös kadonneita esineitä, joita voit antaa oikeille henkilöille saaden samat hyödyt. Voit myös viettää rentouttavan teehetken oppilaan tai muun tärkeän henkilön kanssa ja valita erilaisia puheenaiheita. Teehetken avulla motivaatio nousee ja suhde kehittyy ja jos se onnistuu hyvin, voit samalla antaa lahjoja ja tutustua lähemmin henkilöön. Voit myös pitää teehetken samana päivänä, kuin hahmon syntymäpäivä on ja tässä tapauksessa tämä ei kuluta yhtään aktiivisuuspistettä. Kutsuessasi toista oppilasta liittymään luokkaasi sinulla täytyy olla tietyt taidot tarpeeksi hyviä. Jokaisella oppilaalla on omat vaadittavat taidot ja ne ilmoitetaan, jos pyyntö epäonnistui. Kaikkia, paitsi muiden talojen johtajia, voi pyytää liittymään omaan luokkaasi ja muita tärkeitä henkilöitä voi myös pyytää tiettyjen lukujen jälkeen. Luostarissa on myös markkina-alue, josta voi ostaa esineitä, aseita, korjata ja päivittää aseita ja palkata saattueen ja tästä puhun taistelujen yhteydessä enemmän. Vapaapäivien jälkeen valitset mitä kaikkea oppilaat opiskelevat. Voit määrittää erikseen yhden tai kaksi taitoa, mitä oppilas kehittää ja valita kaksi oppilasta tekemään kerran viikossa tehtävän työn. Tästä työstä oppii hieman jotain tiettyä taitoa. Voit myös opettaa oppilaita henkilökohtaisesti ja tämä käyttää opetuspisteitä. Opetuspisteiden määrä riippuu professori tasostasi samalla tavalla, kuin aktiivisuuspisteet ja kaikki pisteet uusiutuvat joka viikko, joten niitä ei tarvitse säännöstellä koko kuukaudeksi. Oppilailla on tiettyjä heikkouksia tiettyjen taitojen kanssa, mutta joistain heikkouksista voi päästä eroon kehittämällä niitä. Tästä syystä voit tehdä kenestä tahansa juuri sellaisen hahmon kuin haluat. Aina silloin tällöin oppilaat ehdottavat mitä he haluaisivat opiskella, mutta voit joko hyväksyä tämän tai pysyä omassa opetussuunnitelmassasi. Taistelun ulkopuolella on todellakin paljon tehtävää ja kaikkia asioita on hauska tehdä. Hahmoihin tutustumalla oppii tuntemaan heidät ja samalla voi saada vinkkejä minkälaisista lahjoista he pitäisivät tai mikä kadonnut esine olisi heidän. Taisteluiden ulkopuolella ei ole mitään turhaa tehtävää ja en jättänyt neljän pelikerran aikana mitään pois, vaikka kaikki asiat eivät olleet ihan joka viikko hyödyllisiä. Käytin silti vähemmälle käytölle jääneitä aktiviteetteja kerran kuukaudessa, sillä niistä sai aina jotain hyötyä, jota tarvitsin aina silloin tällöin. Kaikki taistelujen ulkopuolella olevat asiat ovat sopivassa tasapainossa ja aktiivisuuspisteiden avulla oppii pistämään asiat tärkeysjärjestykseen.

Uutta ja vanhaa

Taistelut käydään tuttuun tapaan. Siirrät hahmot eri paikkoihin kentällä ja valitset mitä teet. Valittavina komentoina on hahmojen ammatista ja taidoista riippuen hyökkäys, avustus, Gambit, esineet, tai odota. Hyökkäyksessä hyökkäät vihollisen kimppuun tietyn aseen kanssa, mikäli olet tarpeeksi lähellä. Avustuksessa voit käyttää valkoista taikaa parantamiseen tai siirtämiseen. Gambit on isku, joka tehdään saattueen avulla. Saattue on joukko henkilöitä, jotka avustavat hahmoa, johon ne on liitetty. Saattueet eivät voi iskeä muuta kuin Gambitin avulla, mutta hahmo saa muita hyödykkeitä niiden kautta, kuten paremman mahdollisuuden väistää isku. Saattue voi hyökätä Gambitin avulla vain rajoitetun verran, joka on yleisesti kerran tai kaksi ja eri saattueilla on omat hyökkäyksensä. Gambit voi myös aiheuttaa erilaisia haittavaikutuksia vihollisille, kuten estää niitä liikkumasta tai työntää niitä taaksepäin. Nämä hyökkäykset eivät vaikuta vain yhteen kohtaan vaan tietyn kokoiseen alueeseen, joten monta vihollista voi estää liikkumasta yhdellä hyökkäyksellä. Gambitillä ei ole aina paras mahdollinen osumatarkkuus, mutta mikäli lähellä on muitakin hahmoja, joilla on saattue, osumatarkkuus ja vahingon määrä kasvaa. Saattueiden avulla saa tehtyä todella paljon vahinkoa ja niiden käyttö on melkein pakollista vaikeimmalla Maddening vaikeustasolla, mutta tietyillä vihollisilla voi myös olla saattueita, joten kannattaa olla tarkkana. Ennen taistelua voit valita hahmot, joita käytät taistelussa ja samalla asettaa heille avustajan, esineitä, taitoja ja saattueen. Avustajia voi asettaa vasta, kun professori taso on tarpeeksi suuri ja avustajia on kolmea eri lajia. Hyökkääjä, puolustaja ja parantaja. Hyökkääjä voi iskeä vihollista oman hyökkäyksesi jälkeen, puolustaja voi torjua vihollisen hyökkäyksen ja parantaja voi parantaa sinua, jos energiasi laskee tarpeeksi. Voit asettaa hahmoille aseita, kilpiä, erikoisesineitä tai parannusesineitä. Aseilla on myös oma kestävyytensä ja kun se tippuu nollaan, ase hajoaa. Sen voi kuitenkin korjata myöhemmin. Taioilla on myös oma käyttö rajansa, mutta se palautuu taistelun jälkeen. Taitoja on kahdenlaisia. Hyökkäystaidot ja passiiviset taidot. Hyökkäystaitoja saa, kun kehittää hahmojen päätaitoja eli tunneilla opetettavia taitoja, kuten taikuus, miekka, ratsastus ja kehittämällä jonkin ammatin täysille. Jokaisella hahmolla voi olla kolme tällaista taitoa päällä ja niiden käyttö on yleisesti rajoitettu johonkin asetyyppiin. Passiivisia taitoja voi saada samalla tavalla kuin hyökkäystaitoja, mutta niitä voi asettaa viisi kerrallaan. Passiiviset taidot antavat hahmolle esimerkiksi lisää nopeutta, tietyn mahdollisuuden esimerkiksi kukistaa vihollinen välittömästi tai tiettyjen ehtojen täyttyessä, antaa hahmon esimerkiksi iskeä vihollista ensin, vaikka tämä hyökkäsi. Pelissä ei ole ainakaan suoranaisesti mitään hyötykolmiota, jossa joku ase olisi parempi toista asetta vastaan tai ainakaan peli ei mainosta tätä. Passiivisten taitojen avulla voi kuitenkin aiheuttaa, että oma ase olisi parempi jotain toista asetta vastaan. Lentävät yksiköt ovat kuitenkin heikkoja jousipyssyille ja raskaasti panssaroidut yksiköt heikkoja taioille. Tietyillä erikoisaseilla voi myös olla jotain hyötyjä tietyn tyyppisiä yksiköitä vastaan. Taisteluita voi pelata tavalliseen tapaan ylhäältä päin kuvattuna, mutta tällä kertaa on mahdollisuus lähentää kameraa aivan hahmon viereen ja ohjata hahmoa tatin avulla. Tämä on mukava vaihtoehto, jos pelitapaa haluaa muuttaa tai jos tavallinen hahmojen siirtely käy tylsäksi. Taistelu on kaikkea mitä Fire Emblem -peliltä saattaisi odottaa, mutta mukaan on tuotu myös paljon uusia taktiikoita lähestyä vihollisia taitojen ja saattueiden avulla. Jokaisen hahmon vahvuuksia ja heikkouksia täytyy käyttää oikein. Tämä ei pakosti näy pelin helpoimmalla vaikeustasolla eli Casual/Normaalilla, mutta Classic/Hardilla saa tehdä hieman virheitä ja Classic/Maddeningissä, jokainen virhe voi koitua kohtaloksi. Casual ja Classic pelimuotojen eri on vain, että Casuaalilla hahmot palaavat aina seuraavassa kentässä, vaikka kaatuisivatkin ja Classicilla kaatunut hahmo on menetetty ikuisesti. Peli kuitenkin tarjoaa todella tervetulleen ominaisuuden, jos virhe tulisikin tehtyä. Aikaa voi kelata takaisin päin niin paljon kuin haluaa, mutta tätä voi käyttää vain rajoitetun määrän. Tämä on tervetullut varsinkin itselleni, sillä olen aina pelannut Fire Emblem -pelejä vaikeimmalla vaikeustasolla ja Classic-pelimuodossa. Koska en halunnut menettää yhtään hahmoa, paha virhe tarkoitti edellisen tallennuksen lataamista. Alussa ajan kelaamista voi kuitenkin käyttää vain kolme kertaa, mutta sitä voi nostaa pelin edetessä.

Kontrollit toimivat pelissä todella hyvin, niin taisteluissa, kuin seikkaillessa. En huomannut kontrolleissa edes pieniä vikoja, mikä osoittaa, että ne on kehitetty todella huolella. Latausruuduissa voi myös leikkiä hieman liiketunnistuksen avulla, mutta vain hetken, sillä latausruuduissa ei tarvitse kauan odotella. Peli toimii hyvin kaikilla eri ohjaustyyleillä ja niin telakoituna, kuin kannettavassa muodossa. Pelissä on myös pieniä nettiominaisuuksia, kuten luostarilla voi ostaa muiden pelaajien lähettämiä esineitä tai lähettää itse niitä myytäväksi ja vapaapäivän alussa näkee prosentuaalisesti, mitä pelaajat ovat tehneet sinä päivänä. Taisteluissa voi myös saada muiden pelaajien tiputtamia esineitä. Amiiboilla voi myös saada erilaisia esineitä ja esineet ovat paljon harvinaisempia, jos kyseessä on Fire Emblem -amiibo.

Määrä ja laatu

Hahmot ja heihin tutustuminen on yksi parhaista puolista pelissä. Jokaisella hahmolla on omanlaisensa tarinansa ja ne ovat kaikki mielenkiintoisia, vaikka jotkut ovat mielenkiintoisempia kuin toiset. Voit kehittää hahmojen suhdetta sinuun taisteluissa tai luostarissa. Kun hahmon suhde on tarpeeksi korkea voit aktivoida välivideon, jossa hahmon tarina kehittyy ja hahmoa oppii tuntemaan vieläkin paremmin. Sama voi tapahtua kahden muun hahmon välillä ja yllättäen nämä ovat yhtä mielenkiintoisia, joten hahmon kehityksessä on tehty todella hyvää työtä, taaten, ettei laatu laskisi vain koska päähahmo ei ole tilanteessa mukana. En ole pitkään aikaan nähnyt näin hyvää hahmon kehitystä, varsinkaan kun kyseessä on näin paljon hahmoja eli jokaisessa talossa on kahdeksan hahmoa ja tärkeitä hahmoja on mukavasti talojen ulkopuolella. Näistä hahmoista en löytänyt yhtään sellaista hahmoa, jota olisin inhonnut. Ennakko odotuksia oli toki, mutta tutustumisen jälkeen ne katosivat kokonaan. Myös näiden ulkopuolella olevat hahmot ja pahikset on tehty todella hyvin ja toteuttavat juuri sen mitä on tarkoitettu ja joskus jopa enemmän. En löytänyt pelistä yhtään huonosti tehtyä hahmoa, mikä on ihme, sillä yleensä hyvissäkin peleissä niitä on pari. Kaiken tämän kruunaa todella hyvä ääninäyttely. Pelasin itse pelin japaninkielisillä ääninäyttelijöillä ja ne ovat pienen kuuntelun jälkeen monin kerroin parempia, kuin englanninkielinen dubbaus. Jokaisen hahmon ääninäyttelijä sopii rooliin kuin nakutettu. Siksi suosittelenkin vahvasti pelaamaan alkuperäisellä eli japaninkielisellä ääninäyttelyllä. Peli näyttää todella hienolta ja alueita ja maisemia katselee mielellään. Monesti seikkailin eri paikoissa vain koska halusin katsella eri yksityiskohtia ja miltä esimerkiksi oppilaiden huoneet näyttivät, sillä niissä voi olla jotain hahmokohtaista. Taisteluissa kameran lähentäminen ei myöskään huononna laatua juuri ollenkaan ja samalla saa katsella taistelukenttää lähemmin. Välivideot on myös hienosti tehty, vaikka peli käyttää CGI:tä animaatioissa, mikä yleisesti ei ole se kaikista laadullisin tapa, mutta siihen ei kiinnitä hirveästi huomiota, sillä se on sieltä paremmasta päästä. Musiikki ja äänimaailma on myös upeasti tehty. Pelin teema kappale on todella hienosti tehty niin japaniksi kuin englanniksi. Eri alueiden musiikki ja taistelumusiikit kuulostavat todella hyviltä ja niitä on mukavasti. Musiikki luo todella hyvin tunnelmaa joskus liiankin hyvin, varsinkin muutamassa kohdassa peliä.

Yhteenveto

Fire Emblem: Three Houses on kaikkea mitä toivoisi tai mitä ei välttämättä edes osannut toivoa. Tarina on hienosti tehty ja monipuolinen. Luostarissa seikkaileminen on virkistävä ja onnistunut uudistus. Kaikki pienet ja suuret muutokset, kuten luennot ja aktiviteetit, on hyvin tehty. Taisteleminen on samalla hyvin tuttua, mutta siihen on lisätty pieniä ja suurempia muutoksia, tehden siitä entistäkin nautittavampaa. Hahmot ovat yllättävän mielenkiintoisia ja tykättäviä. Ääninäyttely on priimaa ja peli näyttää ja kuulostaa fantastiselta. Mitä huonoa pelissä sitten on? Ei oikeastaan mitään. Täydellinen peli ei tietenkään ole sillä kaikkea ei ole tehty täydellisesti. Jokainen asia on kuitenkin tehty suurimmilta osin todella hyvin ja pelin epätärkeät asiat tippuvat harvoin edes ok tasolle. Tämä on selvästi yksi parhaista Fire Emblem -sarjan peleistä, ellei paras ja haastetta löytyy varsinkin Fire Emblem Fatesin jälkeen. Siksi suosittelenkin peliä kaikille niille, jotka eivät suoranaisesti vihaa tämän tyylisiä taktisia roolipelejä, sillä tämä peli on vähintäänkin kokeilun arvoinen ja jollet ole varovainen, peli saattaa olla jopa yksi parhaimmista Switch-peleistäsi.

Kiitos Nintendolle ja Bergsalalle pelin arviokappaleesta.