Peliruukku

Online

Striimiputki ONLINE!

twitch.tv/peliruukku

Metroid: Samus Returns

26 vuotta sitten Game Boy -käsikonsolille julkaistiin Metroid 2: Return of Samus. Peli sai hyvin positiivisen vastaanoton, jonka jälkeen julkaistiin yksi lempipeleistäni Super Nintendolla ja samalla omasta mielestäni Metroid-sarjan paras peli, Super Metroid. Nyt sarjan toinen osa on tehty uudelleen ja sille on annettu nimeksi Metroid: Samus Returns ja julkaisualustana toimii tällä kertaa Nintendo 3DS. Onko pelissä korjattu ne pienet viat, jotka riivasivat alkuperäistä peliä ja voisiko tämä peli nousta Metroid-sarjan parhaaksi peliksi? Toiseen kysymykseen vastaan jo nyt että ei, sillä Super Metroid pitää vielä sen tittelin, mutta kuinka isolla marginaalilla peli häviää?

Kauan aikaa sitten kaukaisessa galaksissa

Vuonna 20X5 palkkionmetsästäjä Samus Aran on voittanut pahan Mother Brainin. Metroidien tuoma vaara ei ole kuitenkaan poistunut vaan Samus saa uuden tehtävän matkustaa Metroidien kotiplaneetta SR388:lle tuhoamaan jokainen Metroid. Tässä on Metroid: Samus Returnsin tarina ja se on täysin sama kuin alkuperäisessä, mikä on mielestäni hyvä, ettei peliin lähdetty lisäämään mitään suurempaa tarinaa. Peli jatkaa ensimmäisen Metroid-pelin tapahtumista ja ainoa tarina mitä pelissä annetaan tulee alussa. Ensimmäisessä Metroidissa oli myös tarinaa hyvin niukasti, joten sitä ei tarvitse pelata ymmärtääkseen tämän pelin tarinaa. Alun jälkeen pelissä ei myöskään nähdä enää tekstiä tai puhetta, joka kertoisi tarinaa, vaan se avautuu pelkästään visuaalisin keinoin, mistä itse pidän.

Metroid: Samus Returns toimii hyvin samantapaisesti kuin alkuperäinen. Peli on sivustapäin kuvattu ja vaellat eri paikoissa etsien Metroideja. Alussa sinulla on vain käytössä Power Beam ja tavalliset ohjukset, joilla sinun täytyy selvitä. Pian saat kuitenkin ikonisia esineitä, kuten Morph Ballin ja Varia Suitin, joilla pääset uusiin paikkoihin. Peli perustuu hyvin pitkälti edestakaisin juoksemiseen, sillä saatat tarvita, jonkun tietyn esineen toiseen paikkaan. Peli on myös jaettu eri alueisiin, joissa sinun täytyy löytää tietyn verran Metroideja. Alueilla voi myös olla piilotettuja esineitä, joilla voit nostaa esimerkiksi terveytesi määrää tai ohjuksiesi kapasiteettia. Joskus alueilla on kuitenkin paikkoja joihin et pääse, sillä ne tarvitsevat jonkun taidon, jota sinulla ei vielä ole. Tässä tapauksessa joudut palata joskus hyvinkin pitkän matkan päähän. Onneksi peliin on tuotu pikamatkustus, jota voi käyttää tiettyjen teleporttien kautta. Tämä on tervetullut uudistus, sillä alkuperäisessä versiossa taaksepäin matkustaminen oli, joskus hyvin uuvuttavaa. Peliin on myös tuotu neljä täysin uutta taitoa, jotka käyttävät erillistä Aeion-mittaria. Paljastan kaksi ensimmäistä taitoa, jotka ovat Scan Pulse ja Lightning Armor. Lightning Armor suojaa sinua vahingolta, kuluttaen samalla Aeion-mittaria ja tehostaa lähitaisteluhyökkäystä. Tämä ei kuitenkaan suojaa sinua kaikilta iskuilta ja vaaroilta. Scan Pulse paljastaa pienen osan kartaa ympäriltäsi ja merkitsee hetkeksi kaikki rikottavat kohteet. Scan Pulse on mielestäni todella huono lisä peliin sillä se poistaa kokonaan yhden Metroid-sarjan ikonisista asioista. Salaisuuksien etsimisen. Metroid-sarjassa salaisuuksien etsiminen on ollut iso osa ja paikat joihin sinun pitäisi mennä voivat tuntua salaisuuden löytämiseltä. Voi olla, että tämä oli tarpeellista, kun peli siirrettiin nykyaikaan, sillä en tiedä kuinka innokkaasti pelaajat jaksavat etsiä salaisuuksia, mutta nämä salaisuudet eivät ole sijoitettu niin vaikeisiin paikkoihin ja niinkuin sanoin tämä oli iso osa Metroid-sarjan lumoa. Peliin on myös tuotu lähitaisteluhyökkäys, jonka avulla voit torjua vihollisten hyökkäyksiä. Peli ilmoittaa selvästi, kun vihollinen on hyökkäämässä ja sinun tarvitsee vain ajoittaa iskusi oikein ja ampua sen jälkeen vain kerran niin vihollinen on kukistettu, lukuunottamatta Metroideja. Peli etenee tuhotessasi eri Metroideja ja jokaisella alueella on tietyn verran Metroideja ja tämän luvun saat tietää löytäessäsi Chozo Seal -patsaan. Kun olet tuhonnut kaikki Metroidit alueelta, sinun täytyy palata tähän paikkaan ja myrkyllinen vesi laskee päästäen sinut uuteen paikkaan. Metroideja on viisi erilaista, jotka ovat aina toistaan pahempia. Tavallinen Metroid, Alpha, Gamma, Zeta ja Omega. Metroidit kehittyvä pelin edetessä ja niiden kukistamiseen tarvitaan aina enemmän ja enemmän taitoa ja ohjuksia, sillä Metroideja voi vahingoittaa vain ohjuksien avulla. Et suoraan näe missä Metroidit lymyilevät, mutta sinulla on käytössäsi Metroid-tutka, joka pitää ääntä, Metroidin ollessa lähellä.

Metroidin monet eri kasvot

Kontrollit toimivat pelissä hyvin ja voit tähdätä helposti painamalla L-nappia pohjassa. Voit myös ampua ohjuksia pitämällä R-nappia pohjassa. Kosketusnäytöltä näkee helposti kartan ja siihen on merkitty erilaiset kiinnostuksen kohteet, kuten tallennuspaikat, Chozo Sealit ja keräämättömät esineet. 3D-efekti toimii myös todella hyvin ja sitä on mukava pitää päällä koko pelin ajan, vaikka peli on suhteellisen nopea tempoinen. Peli myös näyttää todella hienon näköiseltä ja eri alueet näyttävät hyvin erinäköisiltä ja kiinnostavilta. Taustoihin on myös kulutettu paljon aikaa sillä taustalla on paljon erilaisia yksityiskohtia ja ne tuovat alueen paremmin esille. Musiikki on myös todella hienon kuuloista, mikä ei ole ihme sillä musiikkia on otettu eri Metroid-peleistä, kuten esimerkiksi Super Metroidista ja tottakai alkuperäisestä Metroid 2:sta. Jokatapauksessa kaikki kappaleet kuulostavat todella hienoilta ja varsinkin Metroid 2:n kappaleet on sävelletty hienosti uudelleen. Kaikki äänitehosteet ovat myös todella hienon kuuloisia.

Pelistä löytyy myös amiibo-tuki ja peli tukee kaikkia eli neljää Metroid-amiiboa. Näillä amiiboilla voit helpottaa peliä, sillä yksi amiibo paljastaa lähellä olevat Metroidit kartalla, kun taas toisilla saat ylimääräisiä energia säiliöitä ja saat myös konseptitaidetta. Näissä amiiboissa on kuitenkin yksi huono puoli ja se on että yhdellä amiibolla avataan pelin vaikein vaikeustaso Fusion Mode. Pelistä löytyy kyllä vaikeampi Hard Mode pelin läpäistyä, mutta mielestäni Fusion Mode pitäisi olla pelissä ilman amiiboa. Hyväksyisin sen, että sen saisi avattua aikaisemmin amiibolla, mutta sen poistaminen kokonaan pelistä ilman amiiboa on mielestäni väärin.

Yhteenveto

Metroid: Samus Returns on parempi versio alkuperäiseen Metroid 2: Return of Samus verrattuna melkein jokaisella osa-alueella. Tarina on pidetty alkuperäisen tapaan hyvin yksinkertaisena, eikä sitä ole laajennettu turhaan. Peli on huomattavasti nopeatempoisempi kuin alkuperäinen selvästä syystä ja pelattavuutta on saatu parannettua onnistuneesti. Uudet erikoistaidot ja lähitaisteluhyökkäys antaa pelille myös enemmän monipuolisuutta, lukuunottamatta Scan Pulsea, joka poistaa salaisuuksien etsimisen kokonaan. Myös Metroid-tutka on mukava lisä, sillä se ilmoittaa onko Metroidi lähellä helpottamatta peliä liikaa, sillä se pitää ääntä vain, kun Metroid on todella lähellä. Metroideja on myös muutamaa eri lajia, joka pitää taistelut mielenkiintoisina. Kontrollit toimivat pelissä todella hyvin ja 3D-efektiä on mukava käyttää. Peli myös näyttää hienolta ja yksityiskohtiin on selvästi kiinnitetty huomiota. Musiikki on myös todella hienon kuuloista, vaikka se koostuukin pitkälti jo aikaisempien Metroid-pelien musiikeista ja äänitehosteet kuulostavat myös hyviltä. Pelin amiibo-tuki ei ole hirveän laaja, mutta niillä voi helpottaa peliä hieman, mikäli se tuntuu vaikealta. Fusion Mode -vaikeustaso on kuitenkin lukittu yhden amiibon taakse, mikä on mielestäni väärin, mutta onneksi pelistä löytyy edes Hard Mode, joka avautuu pelin läpäistyä. Suosittelen peliä kaikille, jotka pitävät Metroidvania-tyylisistä peleistä ja varsinkin niille, jotka pitävät sivustapäin kuvatuista toiminta-seikkailu peleistä tai Metroid-peleistä yleensäkin, sillä tämä on sitä mitä Metroid-pelin tulisi olla.

Kiitos Nintendolle ja Bergsalalle pelin arviokappaleesta.