Peliruukku

Online

Striimiputki ONLINE!

twitch.tv/peliruukku

Miitopia

Oletko koskaan pohtinut millainen olisi Mii-hahmojen täyttämä maailma, jossa sinun luomasi Mii saisi olla sankari, RPG-genren pelissä? Nyt se on mahdollista uudessa Nintendo 3DS:llä julkaistussa Miitopiassa. Onko Mii-hahmoilla seikkaileminen fantasiamaailmassa kuitenkin vain halpa temppu vai voisiko ideasta luonnehtia kokonaista sarjaa?

It’s a Mii

Alussa valitset sankarin eli voit valita tai luoda oman Mii-hahmon. Tarina alkaa, kun maailmassa Mii-hahmoilta alkaa katoamaan kasvot. Synkkä valtias eli Dark Lord on kaiken tämän takana. Hän laittaa kaikki kasvot maailmalla oleviin hirviöihin. Pelin sankari eli sinun Mii-hahmosi matkustaa rauhallisesti kylään, tietämättä vielä tapahtuneesta. Pian Dark Lord kuitenkin iskee samaan kylään missä sinäkin olet. Dark Lord päättää kuitenkin säästää sinun lisäksi pari muuta asukasta. Päätät tämän jälkeen lähteä auttamaan asukkaita saamaan naamansa takaisin. Pian tämän jälkeen joudut ensimmäiseen taisteluun, mutta sinä et vielä osaa taistella, joten pääset valitsemaan itsellesi ammatin ja tämän jälkeen päätät pysäyttää ilkeän Dark Lordin. Tarina on hyvin yksinkertainen, eikä yritä olla mikään mestariteos. Sitä on kuitenkin mukava seurata sillä tarina ajautuu välillä sivuraiteille erillaisten sivutarinoiden kanssa, jotka kuuluvat päätarinaan ja tämä pitää tarinan virkeänä.

Saat pelissä valita kaikille vähänkään isommassa roolissa oleville oman Mii-hahmon, kuten Dark Lordille, kuninkaalle, prinsessalle ja kahdelle prinssille. Voit antaa pelin valita varastostaan Mii-hahmon, tehdä sellaisen itse,valita omasta varastostasi tai lukea Mii-hahmojen QR-koodin, joita netti on tulvillaan. Jos annat pelin itse valita hahmon, se voi olla mikä vain, sillä kaikki pelaajat voivat jakaa omia hahmojaan pelin kautta. Myös kaikki vähemmän tärkeät hahmot arvotaan automaattisesti tätä kautta. Esimerkiksi oli hauska huomata, kun ensimmäisessä kylässä oli pariskunta ja heidän hahmonsa olivat Shigeru Miyamoto ja Samus Aran. Koska peli on vuoropohjainen RPG, sinulla täytyy myös olla oma joukkueesi. Saat joukkueeseesi kolme muuta hahmoa, jotka tulevat pelin edetessä yksi kerrallaan ja tällöin saat myös päättää keitä he ovat. Oma joukkueeni koostui tottakai The Legend of Zelda -sarjan hahmoista eli he olivat Link, Zelda, Midna ja Fi. Saat myös valita kaikille hahmoille aikaisemmin mainitsemani ammatin lisäksi persoonallisuuden. Ammatteja on alussa kuusi. Warrior, Mage, Cleric, Thief, Popstar ja Chef. Warrior on vahva soturi, Mage hyökkäystaikojen taikuri, Cleric parantaja, Thief varas, Popstar puolulaisia tukeva poplaulaja ja Chef taistelijan ja parantajan yhdistelmä. Ammatteja saa pelin edetessä lisää, mutta niitä ei voi vaihtaa silloin kuin haluaa. Pelin edetessä sinut pakotetaan vaihtamaan ammattisi mukana jotain muutakin, mitä en aio paljastaa tässä. Persoonallisuus päätetään hahmon valinnan aikana, mutta sitä voi vaihtaa milloin vain. Persoonallisuuksia on seitsemän ja ne menevät aina kiltistä ja innokkaasta, itsepäiseen ja varuilla olevaan. Persoonallisuuksissa on aina hyviä ja huonoja puolia. Tappelussa kiltti voi kieltäytyä iskemästä vihollista tai antaa puolulaiselle parannusesineitä, kun taas varuilla oleva voi iskeä vasta viimeisenä tai sitten tuhota vihollisen yhdestä iskusta.

Mun täytyy kävellä näin

Maailmalla matkaaminen toimii hyvin yksinkertaisesti. Maailmalle on sijoitettu ympyröitä, joihin voit mennä ja kun olet aina mennyt yhden paikan läpi, avautuu tie seuraavaan. Erilaista on kuitenkin se hetki, kun menet näihin paikkoihin. Sinulle avautuu uusi kuvakulma, jossa seuraat, kun joukkueesi kulkee automaattisesti vasemmalta oikealle. Teiltä voi löytyä arkkuja, vihollisia tai risteyksiä. Arkuista voit löytää uusia aseita, vaatteita, rahaa tai erilaisia esineitä ja risteyksissä päätät vain mihin suuntaan menet. Tien päällä voi tulla myös satunnaisia tapahtumia joukkueesi välillä, jossa he voivat löytää jotain, ystävystyä lähemmin tai suuttua toisilleen, mutta hahmojen välisestä kemiasta kerron myöhemmin lisää. Kun olet viimein päässyt kentän loppuun, mikä ei yleisesti kestä muutamaa minuuttia enempää riippuen vihollisten määrästä, saavut majataloon, jossa vietät yön. Majatalossa voit sijoittaa kaksi hahmoa samaan huoneeseen, jolloin he rakentavat ystävyyttään, kuluttaa rahaa, syödä ruokia, joita löydät kentistä tai pelata kahta eri Arcade-peliä suhteellisen harvinaisilla Game Ticketeillä. Kun laitat kaksi hahmoa samaan huoneeseen, he alkavat keskustella toistensa kanssa ja heidän suhteensa kehittyy aina tasoa ylemmäksi. Aina uudella tasolla hahmot saavat erilaisia taitoja, joita he voivat käyttää taisteluissa, kuten esimerkiksi he voivat varoittaa toisiaan tulevasta vaarasta tai kehua toisiaan. Suhde voi myös kehittyä kentissä, mutta hahmot voivat alkaa myös riidellä, joka voi haitata taisteluissa. Siitä voi myös olla harvinaista hyötyä taisteluissa, mutta jos heidät laittaa samaan huoneeseen, he sopivat riitansa tietyn ajan kuluttua. Rahaa käytetään hieman eri tavalla, kuin tavallisesti RPG-peleissä. Et itse päätä mitä ostat vaan Mii-hahmot voivat ilmoittaa haluavansa uuden aseen, vaatteita tai ruokaa, jolloin sinun täytyy antaa hahmolle rahaa. Mii-hahmo voi myös ostaa jotain muuta kuin halusi, jolloin hän antaa sinulle osan rahoista takaisin. Ruokien avulla voit kehittää hahmojasi, kuten esimerkiksi energiaa, taikavoimaa, voimakkuutta tai nopeutta. Kaikki hahmot eivät kuitenkaan tykkää jokaisesta ruuasta tai vaihtoehtoisesti he voivat tykätä paljon jostain tietystä ruuasta, jolloin kehitys voi mennä taaksepäin tai paljon eteenpäin. Kaksi Arcade-peliä ovat ruletti ja kivi, paperi, sakset. Ruletissa pyörität tavallisesti rulettia ja nuoli voi osua neljään eri väriin ja voitat jonkin neljästä eri palkinnosta. Kivi, paperi sakset -pelissä ottelet robottia vastaan ja saat aina voitosta 500 kolikkoa ja voiton jälkeen voit ottaa aina tuplan tai kuitin. Maailmalta löytää myös hahmon, joka kyselee olisiko sinulla näyttää amiiboja hänelle. Mikäli sinulla on amiibo-figuureja, voit saada niistä joko erilaisia pukuja tai Game Tickettejä, riippuen tukeeko peli juuri sitä amiiboa. Tämän täytyy myös olla figuuri, sillä peli ei tue amiibo-kortteja. Tämä hieman erilainen seikkaileminen ja käytäntö eri tilanteissa tuo yllättävän mukavaa vaihtelua ja erilaisuus on aina tervetullutta, mikäli se on hyvin tehty, mitä se on tässä pelissä.

Lisää suolaa

Taisteleminen on myös hieman erilaista, mutta olen ainakin itse nähnyt tämän tyylistä taistelemista joissain peleissä. Ohjaat itse vain omaa hahmoasi ja joukkueesi muut jäsenet tekevät miten he haluavat. Voit perinteisesti hyökätä, käyttää erikoisiskuja, esineitä tai lähteä karkuun. Pelissä on kuitenkin kaksi erikoista ominaisuutta, jotka ovat sirottimet ja turvapaikka. Sirottimia on viittä erilaista, mutta mainitsen vain kolme, sillä loput kaksi saa vasta myöhemmässä vaiheessa peliä. Ensimmäinen on energia-sirotin, jolla voi parantaa puolulaisia, taikavoima-sirottimella taas voi palauttaa taikavoimaa ja kolmannella voi herättää puolulaisen henkiin. Sirottimia voi käyttää tietyn monta kertaa, mutta käyttöjen määrää voi nostaa aina kun on päihittänyt 50 eri vihollista tai siis pelastanut 50 eri kasvoa. Turvapaikkaan voi laittaa hahmon, joka esimerkiksi itkee jokia tai nauraa holtittomasti. Hahmot parantuvat turvapaikassa nopeammin ja heihin ei voi iskeä, mutta he eivät voi myöskään iskeä vihollista. Muuten taisteleminen on hyvin tavanomaista ja oman hahmonkin voi laittaa automaattisesti taistelemaan. Ottelun jälkeen jaetaan kokemuspisteet, joiden avulla hahmon nousevat aina tasoa ylemmäs ja oppivat uusia taitoja. Taisteleminen kuulostaa tarpeeksi erilaiselta ja sitä se onkin ja tämä tekee siitä mielenkiintoisempaa. Yksi huono puoli taistelemisessa kuitenkin on. Se on liian helppoa. Olen tällä hetkellä pystynyt juosta peliä eteenpäin pelkästään automaattisen taistelun avulla ja vastuksiakaan ei hirveemmin tarvitse seurata. Joskus sirottimia tarvitsee käyttää, mutta hyvin harvoin. Viholliset vaihtelevat aina tavallisista goblineista kaktuksiin, joten ne eivät ole hirveän mielikuvituksellisia.

Kontrollit ovat pelissä toimivat ja samalla yksinkertaiset. Kaikki napit ovat niin yleisiä kuin voi vaan olla ja peliä voi pelata kokonaisuudessaan pelkästään kosketusnäytöltä. Pelin kuvan voi myös pysäyttää Y-napista, mikäli haluaa napata kuvan sillä peli on sijoittanut oikeaan alareunaan napin, josta voi suoraan napsaista kuvan. 3D-efekti toimii myös hyvin, mutta se on päällä suurimmalta osin pelkästään kentissä ja taisteluissa, mikä ei ole huono asia sillä ei siitä olisi hyötyä muualla. Peli näyttää hyvältä ja värikkäältä varsinkin maailmalla matkatessa. Kentissä pyörii myös samannäköinen maisema, mutta tämä kestää yleensä vain muutaman kentän ajan, jolloin maisema vaihtuu. Erilaisia maisemia on myös paljon. Musiikkia voisi kuvailla parhaiten perinteisenä Nintendon iloisena musiikkina. Musiikki ei ole mitään mestariteosta, mutta sitä on siitä huolimatta hyvin miellyttävä kuunnella.

Yhteenveto

Miitopia on hyvin erilainen RPG-peli, muutamalla erikoisella muutoksella, jotka tekevät pelistä yllättävän viihtyisän. Tarinapuoli ei ole mitään ihmeellistä, mutta se pitää mielenkiintoa yllä erinäisten sivutarinoiden kautta. Maailmalla seikkaileminen on tehty yksinkertaisesti, mutta kentissä matkaaminen, taisteleminen, Mii-hahmot ja niiden valinnanvapaus, asioiden ostaminen ja hahmojen väliset suhteet tekevät pelistä paljon monipuolisemman ja mukavamman verrattuna tavallisiin vuoropohjaisiin RPG-peleihin. Kontrollien toimivuus ja pelkästään styluksen käytön vaihtoehto on mukava plussa, kuten myös 3D-efektin toimivuus. Maailma näyttää värikkäältä ja kentät ovat myös tarpeeksi monipuolisia. Musiikki on perustasoa mitä voisi Nintendo-peliltä odottaa eli iloista ja hauskaa. Ainoa huono puoli pelissä on sen liiallinen helppous. Tietyissä kohdissa, joita en halua paljastaa, ajattelin pelin muuttuvan vihdoinkin vaikeammaksi, mutta niin ei käynyt vaan olen pystyny suurimman osan pelistä juoksemaan automaattisen taistelun ollessa päällä. Joka tapauksessa tämä on vain yksi huono puoli ja mikäli helpot pelit eivät haittaa on tässä oiva hankinta kaikille, jotka pitävät hieman erilaisemmista ja kevyemmistä RPG-peleistä. Päätarinasta löytyy myös noin 30 tuntia pelattavaa, joten pelattava ei heti lopu kesken. Odotin Miitopian olevan hyvin tavanomainen RPG-peli, jossa olisi hetkensä, mutta peli osoittautuikin paljon paremmaksi mitä olin itse odottanut.

Kiitos Nintendolle ja Bergsalalle pelin arviokappaleesta.