Peliruukku

Online

Striimiputki ONLINE!

twitch.tv/peliruukku

Xenoblade Chronicles 2: Torna - The Golden Country

Xenoblade Chronicles 2 julkaistiin viime vuonna ja saimme viimein pääpelin season passissakin tulevan standalone sisällön Xenoblade Chronicles 2: Torna ~ The Golden Countryn. Peli sijoittuu ennen pääpeliä, joten saamme viimeinkin vastauksia ja tietoa eri hahmojen taustatarinasta. Pääseekö peli kuitenkaan lähellekään pääpelin tasoa vai onko taustatarina vain nopeasti kyhätty selittämään kaiken arvoitukseksi jääneen sisällön?

Olipa kerran kauan aikaa sitten

Peli sijoittuu 500 vuotta ennen pääpeliä ja tarina alkaa Loran ja Jinin matkasta. Tarinasta en aio kertoa hirveästi, sillä samalla paljastaisin pääpelin tarinaa, joten suosittelen vahvasti pelaamaan pääpelin ennen tätä peliä. Mutta Lora ja Jin tapaavat matkallaan muitakin hahmoja, jotka ovat etsimässä tiettyä henkilöä ja Lora ja Jin päättävät auttaa heitä. Tämä on hyvin ympäripyöreästi selitetty, mutta tarina on pääpelissä, kuin tässäkin pelissä tehty niin hyvin, etten halua pilata sitä keneltäkään. Tarina on kuitenkin todella hyvin jaksotettu ja se oikeasti selittää paljon eri henkilöiden taustatarinaa. Tarinan jaksotuksessa saattaa kuitenkin olla yksi ongelma, jota ei itselleni käynyt, mutta kerron siitä myöhemmin lisää. Uusien hahmojen tarinan kertomiseen käytetään myös juuri oikea määrä aikaa, jotta saa hyvän kuvan millainen hahmo hän on. Peli myös kiteyttää hyvin iloiset ja surulliset kohtaukset tarinaan ja samalla uusistakin hahmoista alkaa välittämään. Tarina on kaikin puolin fantastinen, mutta se ei tietenkään pärjää pääpelin tarinalle, vaikka se voisi olla mahdollista, jos peli olisi yhtä pitkä kuin pääpeli. Pelin ei kuitenkaan tarvitse olla parempi, sillä se pääpelin esiosa ja täten tukee pääpelin tarinaa.

Driverit vaihdossa

Pääpelin tavoin hahmot on jaettu kahteen eri luokkaan. Driver ja Blade. Peli kuitenkin, muuttaa hieman taistelusysteemiä, sillä enää sinun ei tarvitse pelata vain Driverilla, joka oli pääpelissä taistelija ja Blade oli support-hahmo. Nyt voit vaihtaa taisteluissa Driverin ja Bladen välillä. Vaihtaessa hahmojen välillä kentälle tuleva hahmo tekee jonkin tietyn hahmo kohtaisen iskun. Tämän avulla voi myös kasvattaa komboa, koska kaikkien taitojen tai Artsien mittarit täyttyvät. Arts-taidot ovat hahmokohtaisia taitoja, joilla voi tehdä vahinkoa, parantaa tai aiheuttaa viholliselle, jonkin tietyn tilan. Tilat ovat Break, Topple, Launch ja Smash. Nämä tilat täytyy aiheuttaa juuri tässä järjestyksessä tai muuten ne eivät toimi. Tätä systeemiä kutsutaan myös Driver Comboksi. Viholliset ottavat aina enemmän vahinkoa riippuen mikä tila on päällä ja Smash on ainoa tila, joka ei ole päällä vaan se lopettaa kaikki tilat. Käyttäessäsi Artseja, Special-mittari täyttyy ja se voi täyttyä maksimissaan neljännelle tasolla ja se tekee tällöin kaikista eniten vahinkoa. Artseja voi myös kehittää tiettyjen taitopisteiden avulla ja Drivereilla ja Bladeilla on oma tapansa kehittää itse hahmoa. Molemmilla on oma Affinity Chart, mutta ne toimivat hiukan eri tavalla. Driverilla Affinity Chartia kehitetään taitopisteiden avulla, joita saa taisteluista ja tehtävistä ja Affinity Chartin taidot yleisesti nostavat esimerkiksi hahmon voimakkuutta tai antaa käyttää, jotain tiettyä Artsia heti tappelun alussa. Bladen Affinity Chartia kehitetään hieman eri tavalla ja se on suurempi. Jokaisella taidolla on oma kriteerinsä, joka sinun täytyy suorittaa. Nämä kriteerit voivat olla esimerkiksi päihitä kaksi tälläistä vihollista tai käytä tason 2 Special hyökkäystä 20 kertaa. Näistä taidoista voi saada esimerkiksi lisää tehoa hyökkäyksiin tai puolustukseen. Pelissä on myös yksi uusi taito nimeltä Talent Art, jota voi käyttää koska vain, mikäli kriteerit täyttyvät. Talent Art voi olla esimerkiksi, että teet hyökkäyksen, joka vahingoittaa vihollisia ja nostaa puolulaisiesi hyökkäystä, mutta voit käyttää tätä vain, jos sinulla on alle 30% helaa. Näitä taitoja käytin hyvin harvoin, sillä niistä ei ollut hirveämpää hyötyä minulle. Special-taitoa käytetään myös Blade Combon tekemiseen ja Blade Combossa sinun täytyy tehdä aina suuremman tason Special-taito eli ensimmäisen jälkeen sinun pitää tehdä tason 2 tai suurempi Special ja viimeiseksi sinun pitää tehdä tason 3 tai 4 Special. Kaikilla hahmoilla on myös oma elementaali aseissaan, joten näistä saat aina Elemental Orbin, jota voi käyttää hyödyksi Chain Attackissa. Taisteluissa on myös Party-mittari, jossa on kolme osaa. Aina kun yksi osa on täynnä voit herättää yhden puolulaisesi henkiin ja mikäli kaikki mittarit ovat täynnä voit tehdä Chain Attackin. Chain Attackissa jokainen ryhmä iskee kerran ja saat aina yhden uuden kierroksen, jos tuhoat Elemental Orbin. Elemental Orbin voi tuhota helposti käyttämällä vastakkaista elementtiä, kuten esimerkiksi tulen voi tuhota vedellä. Kun tuhoat viisi Elemental Orbia, tapahtuu Full Burst, jossa teet vielä yhden hyökkäyksen ja Chain Attack loppuu siihen. Chain Attackissa vahinkokerroin kasvaa jatkuvasti ja teet iskuilla aina enemmän ja enemmän vahinkoa. Sinun ei myös tarvitse pelata jatkuvasti samalla Driverilla vaan voit pelata millä hahmolla haluat. Tämä tuo mukavaa vaihtelua, sillä jos tietyllä hahmolla pelaaminen tulee liian tutuksi voit vaihtaa helposti uuteen hahmoon.

Uutta ja tuttua

Seikkailet pääosin Tornassa, mutta pääset myös seikkailemaan Gormottissa. Voit seikkaillessa löytää erilaisia esineitä ja aarteita. Erilaisia vihollisia on myös joka paikassa, joten kannattaa aina katsoa vihollisen taso ennen niiden haastamista. Pelissä on myös erilaisia Unique-hirviöitä, jotka ovat aina suuremmalla tasolla, kuin muut viholliset. Nämä viholliset ovat myös pahempia kuin samantasoiset tavalliset viholliset, joten niiden päihittämiseksi kannattaa käyttää kaikkia konsteja. Seikkaillessa voit myös pysähtyä erilaisilla leirialueilla, joissa voit yöpyä, valmistaa erilaisia esineitä tai jutella kumppaneiden kanssa. Yöpyessä voit käyttää bonuskokemuspisteitä nostaaksesi hahmojen tasoa, joita tulee peliä pelatessa. Jutellessa kumppaneille saat yleensä tietää heistä enemmän tai he muistuttavat sinua tehtävästäsi. Jokaisella hahmolla on omat valmistettavat esineet, joista saat erilaisia hyötyjä, kuten ruokaesineet, joilla teet esimerkiksi enemmän vahinkoa tietyn ajan tai esine, jolla juokset nopeammin. Saat uusia reseptejä pelin edetessä ja tekemällä sivutehtäviä. Pelissä on myös salaisia paikkoja, joista voi löytyä kaikenlaista kivaa tai pahempia vihollisia ja voit helposti pikamatkustaa tiettyjen paikkojen välillä. Pelissä on myös Community-ominaisuus, josta näet helposti jokaisen hahmon, jolle olet puhunut ja näet onko heillä tarjota sinulle tehtävää. Kun suoritat sivutehtäviä, henkilö liittyy sinun kommuuniisi. Aikaisemmin mainitsemani ongelma tarinan jaksotuksesta liittyy tähän, sillä kommuuni täytyy olla tietyllä tasolla tietyssä kohtaa peliä, että pääset jatkamaan. Tästä ei tullut itselleni minkäänlaista ongelmaa, sillä olin suorittanut sivutehtäviä jatkuvasti ja täten kasvattanut kommuuniani tarpeeksi, mutta mikäli sivutehtäviä ei tee ollenkaan tässä kohtaa tarvitsee tehdä hieman enemmän tarinan ulkopuolista työtä.

Muistan sen kuin eilisen

Kontrollit toimivat pelissä todella hyvin ja sinulla on käytössäsi esimerkiksi automaattinen juoksu, joten pidemmillä matkoilla ei tarvitse pitää jatkuvasti tattia tietyssä asennossa. Kameraa voi loitontaa ja lähentää helposti, joten sen saa laajoilla alueilla helposti kauas, kun taas kaupungeissa lähelle. Pelistä löytyy myös todella hyvä lista erilaisista pelin ominaisuuksista, jos ne on päässyt unohtumaan. Taistelut toimivat myös helposti, sillä jokainen Art on sijoitettu tiettyyn nappiin, joten ei ole turhaa valikosta valitsemista. Latausajat on myös saatu todella lyhyiksi, joten turhaa odottelua ei ole.

Peli näyttää todella hyvältä ja siinä on käytetty uutta ja hieman parempaa renderöinti moottoria, kuin pääpelissä. Pelissä kuitenkin kaikki alueet näyttävät hienoilta, värikkäiltä tai synkiltä tilanteesta riippuen. Maisemia jää katselemaan mieluusti pidemmäksikin aikaa. Musiikki on myös todella hienon kuuloista ja taistelu- ja seikkailumusiikkia on mukava kuunnella koko pelin ajan. Pelissä käytetään myös joitain kappaleita pääpelistä, mutta joitain näistä on hieman remixattu. Peli myös onnistuu luomaan juuri oikeanlaisen tunnelman musiikin ja visuaalisen sisällön avulla, oli kyseessä sitten iloinen tai surullinen kohta. Hahmot on myös todella hyvin tehty ja heistä alkaa nopeasti välittämään ja heidän ääninäyttelijänsä tekee todella hyvää työtä, varsinkin japaniksi. Pelissä on valittavana englanninkielinen ja japaninkielinen puhe ja itse valitsin tietenkin japanin.

Yhteenveto

Xenoblade Chronicles 2: Torna ~ The Golden Country on kaikkea mitä siltä olisi voinut toivoa. Peli sisältää fantastisen tarinan, todella hyvän ja hieman uudistetun taistelusysteemin, paljon tekemistä, toimivat ja helppokäyttöiset kontrollit, rakastettavat hahmot, upeat maisemat ja hienon musiikin. Tarina on tehty todella hyvin jokaiselta osa-alueelta ja se tukee hienosti pääpelin tarinaa. Taistelusysteemi on jokseenkin samantapainen pääpelin kanssa, mutta sitä on muutettu tarpeeksi, jotta se tuntuisi ihan uudelta. Tekemistä riittää kaikkien taitojen keräämisessä ja sivutehtävien tekemisessä. Pelissä kuluu lähemmäs 20 tuntia, mutta tässä vaiheessa pelissä on vielä rutkasti tekemistä. Hahmot on myös tehty todella hyvin ja heidät oppii tuntemaan nopeasti ja heistä alkaa välittämään todella nopeasti. Pelin alueet näyttävät todella hienoilta ja musiikki kuulostaa fantastiselta. Suosittelen pelin pelaamista vasta, kun on pelannut pääpelin läpi, sillä vaikka pelin voi pelata ennen pääpeliä, siitä saa silti paljon enemmän irti tällöin. Pelin voi ostaa joko pääpelin season passilla tai sitten ostaa pelin fyysisessä muodossa. Fyysisen pelin mukana tulee myös kaikki sisältö mitä season passin mukana tulisi, joten sitä ei tarvitse murehtia. Suosittelen peliä kaikille hyvän tarinan ja JRPG-pelien ystäville. Jos olet jo pelannut pääpelin läpi, niin ryhdy tuumasta toimeen, sillä peli ei ole hinnalla pilattu ja rahoille saa varmastikin vastinetta.

Kiitos Nintendolle ja Bergsalalle pelin arviokappaleesta.